Aktualności 21.05.2025

Grzyby i inni. Ku symbiocenowi – konferencja

Zapraszamy do udziału w II edycji międzynarodowej konferencji GEOlogos.

W obliczu wyzwań późnego antropocenu pragniemy podjąć transdyscyplinarną dyskusję o przyszłości, w której priorytetem stanie się harmonijne współistnienie – fundamentalne założenie symbiocenu. Ta koncepcja, sformułowana przez australijskiego filozofa Glenna Albrechta, zyskuje coraz większe uznanie jako perspektywa radykalnej transformacji relacji między człowiekiem a naturą w dobie narastającego kryzysu klimatyczno-środowiskowego.

Jak pisała Olga Tokarczuk w wykładzie noblowskim: Brakuje nam nowych sposobów opowiadania o świecie. Czas, w którym żyjemy, to interregnum – stary świat się kończy, lecz nowy jeszcze się nie wyłonił. Musimy więc opowiedzieć go na nowo, proponując język, do którego wpisujemy symbiocen.

Konferencja skierowana jest do osób działających w obszarach kultury, sztuki, nauki, edukacji i projektowania, zainteresowanych konstruktywną wizją więcej niż tylko ludzkiej przyszłości. Wydarzeniu będzie towarzyszyć wystawa w Rondzie Sztuki.

  • 1. DZIEŃ /21 MAJA (środa)

    ASP w Katowicach | Raciborska 50, Sala kinowa

    I część: Światy możliwe

    Prowadzenie: dr Marta Lisok

    9.00 – 9.20 
    Powitanie i wprowadzenie
    Rektor ASP, prof. dr hab. Grzegorz Hańderek

    9.20 – 9.40
    prof. dr hab. Ewa Bińczyk (UMK)
    Wyobraźnia, nadzieja i epizody rozpaczy w symbiocenie

    9.40 – 10.00
    prof. dr hab. Piotr Skubała (UŚ)
    Symbioza – wzorcowy model współistnienia


    10.00 – 10.20
    dr hab. Aleksandra Derra, prof. (UMK)
    Z czułością i wspólnie. Feminizm nowych sojuszy w symbiocenie

    10.20 – 10.40 Dyskusja 


    10.40 – 11.00 Przerwa kawowa 

    II część: Radykalne mykologie, trwałe połączenia, mistrzowie przetrwania

    Prowadzenie: dr hab. Aleksandra Derra, prof. (UMK)

    11.00 – 11.20 
    dr hab. Kaja Skubała, prof. UJ (UJ) 
    Porosty – kiedy współpraca tworzy życie: czyli o symbiozie, która zmienia zasady gry


    11.20 – 11.40 
    dr hab. Marta Wrzosek, prof. UW (UW) 
    Mycelium – inna forma egzystencji, czyli o pułapce antropomorfizacji grzybów


    11.40 – 12.00
    dr hab. Renata Michalak, prof. UAM (UAM)
    Outdoor w edukacji i edukacja w outdoorze. Budowanie trwałych połączeń ku przetrwaniu

    12.00 – 12.20 Dyskusja


    12.20 – 13.00 Przerwa kawowa

    III część: Ku symbiocenowi (online)

    Prowadzenie: prof. dr hab. Ewa Bińczyk (UMK)

    13.00 – 13.20 
    prof. Marek Oziewicz (University of Minnesota)
    Stories for the Symbiocene: Three Gifts of Fiction at the Time of Climate Emergency


    13.20 – 13.40 
    Prof. Glenn Albrecht (Murdoch University in Western Australia)
    The Symbiocene: Why we need conceptual metamorphosis

    13.40 – 14.00
    prof. Mark Williams (University of Leicester UK)
    Mutualistic cities in the biosphere

    14.00 – 14.20 Dyskusja 


    14.30 – 15.30 Przerwa obiadowa

    IV część: Panel dyskusyjny  

    Prowadzenie: Marcin Buczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego


    15.30 – 17.00
    dr Joanna Soćko (UŚ), dr Adam Pisarek (UŚ), Ania Cieplak, Magdalena Gościniak
    Od solastalgii do symbiocenu na Górnym Śląsku. Od tęsknoty za odchodzącym światem do zarastania

  • 2. DZIEŃ /22 MAJA (czwartek)

    ASP w Katowicach | Raciborska 50, Sala kinowa

    I część: Nowe modele myślenia 

    9.00 – 9.20
    dr Wiktoria Kozioł
    Jak na nowo zobaczyć świat. Propozycje wizualizacji symbiocenu

    9.20 – 9.40
    dr Marta Lisok
    Jak myśleć z grzybami? Radykalna mykologia w sztuce współczesnej

    9.40 – 10.00
    dr hab. Anna Kałuża, prof. UŚ
    Niełatwa sztuka współpracy: Anka Sielska,Salix Polaris, Małgorzata Lebda, Rafał Siderski. Dopływy, drgania, powidoki i pieśni na brzegach

    10.00 – 10.20
    dr Kinga Olesiejuk
    Z degradacją na ty. Nietrwała natura materii w konserwacji dzieł sztuki

    10.20 – 10.30 Przerwa kawowa

    II część: Współdzielone autorstwo

    10.30 – 11.00
    dr Michał Smandek
    Duch ula (wewnętrzne struktury organizacji życia pszczół jako inspiracja do artystycznej refleksji nad społecznym powrotem do koncepcji wspólnotowości)

    11.00 – 11.30 
    dr Mikołaj Szpaczyński
    Ciąg Dalszy

    11.30 – 12.00 
    dr Dominik Ritszel
    Prezentacja filmu „Ziemia wchłonie to wszystko”, 2022, wideo, dźwięk 8’48’’ z komentarzem artysty

    12.00 – 12.30
    dr Justyna Mędrala
    Zmysły i twarda materia: proces twórczy jako badanie w dobie symbiocenu

    12.30 – 13.00
    dr Andrzej Marzec (UAM)
    Grzyby jako hiperobiekty

    13.00 – 14.00 Przerwa obiadowa 

    III część: Prototypowanie przyszłości

    14.00 – 14.30
    dr hab. Anna Pohl, dr Hanna Sitarz-Pietrzak
    Email do grzybni. Prototypowanie nowych form „współdziałania” w ASP w Katowicach

    14.30 – 15.00
    Anna Bera
    Projekt „Decay” – proces rozkładu jako siła twórcza

    15.00 – 15.30
    dr Magdalena Lazar
    Świetliste bariery, wilgotne koalicje

    15.30 – 16.00
    dr Agata Szymanek
    „Ogród Balsamiczny II”. Warsztaty queerekologiczne dla seniorów i seniorek z Mysłowic Tychów

    16.00 – 16.30
    Sławomir Wawrzkowicz
    Grzyby Saprotrofy – destrukcyjni artyści

    16.30 – 17.00
    Sara Bańkowska, Mariola Kudlek, Anna Majka
    Nowe narracje w działaniach z lokalną społecznością 

    18.00
    Wernisaż wystawy „Splątanie” Izabeli Koczanowskiej w Rondzie Sztuki
    Kuratorka: dr Zofia Małysa-Janczy

  • 3. DZIEŃ /23 MAJA (piątek)

    Uniwersytet Śląski | Wydział Humanistyczny, ul. Uniwersytecka 4, aula A. Pawlikowskiego

    I część: Wykłady wprowadzające

    9.00 – 9.45
    prof. dr hab. Ewa Bińczyk (UMK)
    Unikatowa misja akademii
    w epoce antropocenu

    9.45 – 10.30
    dr hab. Aleksandra Derra, prof. UMK
    O edukacji we współczesnym feminizmie Donny Haraway na marginesie książki „Jestem listotą"

    10.30 – 10.50 Dyskusja

    10.50 – 11.00 Przerwa kawowa

    II część: Symbiopraktyki

    11.00 – 11.20
    dr hab. Maksymilian Chutorański, prof. US
    Pedagogizowanie antropocenu. Jak (nie) rozmawiać o edukacji w czasach katastrofy klimatycznej?

    11.20 – 11.40
    dr hab. Beata Gola, prof. UJ
    Jakich zmian w etycznym traktowaniu innych gatunków wymaga symbiocen? Inspiracje dla sumbiocentryzmu w podręcznikach szkolnych do biologii i przyrody   

    11.40 – 12.00
    dr Joanna Godawa (UŚ), Ilona Majewska (Biblioteka Miejska im. J. Śniegonia w Wiśle)
    Literatura małego symbiocenu 

    12.00 – 12.20 Dyskusja 

    12.20 – 12.30 Przerwa kawowa

    III część: Opowieści symbiocenu 

    12.30 – 12.50
    dr Ryszard Kulik (Klub Myśli Ekologicznej)
    Paradoksy symbiocenu – między walką a współpracą

    12.50 – 13.10
    dr Agnieszka Kozłowska UAM
    Nauczyciele wobec zmiany klimatu. Krytyczna świadomość ekologiczna i jej znaczenie w edukacji klimatyczno-środowiskowej 

    13.10 – 13.30
    dr Alina Mitek-Dziemba, UŚ,
    Błotna wspólnota życia. Symbioceniczny i edukacyjny potencjał opowieści o błotach, bagnach, mokradłach i torfowiskach

    13.30 – 13.50 Dyskusja

    IV część: Praktyki terenowe

    13.50 – 15.10
    dr Wojciech Zarzycki
    Co pokazać tam gdzie nic nie ma, czyli jak prowadzić przyrodnicze zajęcia terenowe w mieście? (zajęcia w terenie)

    15.10 – 16.10 Przerwa obiadowa

    V część: Korzenie edukacji 

    16.10 – 16.30
    dr Magdalena Ochwat, UŚ, Anna Kopaczewska (ASP)
    Szkoła zakorzeniona, czyli manifest edukacji symbiotycznej

    16.30 – 16.50
    dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ,
    Dzieci z/Ziemi. Pedagogika ziemi w literaturze dla młodych odbiorców

    16.50 – 17.00 Dyskusja

    17.00 – 18.00
    Międzynarodowy panel poświęcony
    edukacji (online)
    Prowadzenie dr Maria Wacławek, UŚ 
    Uczestniczki: dr hab. Ivana Dobrotová (Republika Czeska), dr Martina Wyszynska Johansson (Szwecja), prof. dr hab. Jolanta Tambor (Polska), dr Agnieszka Tambor (Polska), Magdalena Knapik (Gruzja), Monika Šindelková (Republika Czeska), Justyna Szczepanik (Rumunia), Renate Misevica-Trillitzsch (Niemcy), Maria Wtorkowska (Słowenia)

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.