Wydział Projektowy 07.11.2023

Jednostka urojona

Autorskie projekty zrealizowane w Pracowni Grafiki Książki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach prezentowane w Krakowie. Wernisaż 11 listopada.

Co łączy śmierć ćmy z wyginięciem jelenia olbrzymiego, a tajemniczą wieś Żytno z Antarktydą? Ile dni leżymy bezproduktywnie w trakcie średniej długości życia? Z ilu krain składa się Ruda Śląska? Ile tekstów kultury można zmieścić w nocniku?

„Jednostka urojona” (łac. „imaginarius”) to pojęcie z obszaru algebry abstrakcyjnej, którego dokładnego znaczenia nie podejmujemy się tu wyjaśniać. W dużym uproszczeniu: matematyczne jednostki urojone, odnoszące się do liczb wyobrażonych, wykraczają poza znany zbiór liczb rzeczywistych. Podobnie prace zrealizowane w pracowni wykraczają poza klasyczne rozumienie książki, podążając przede wszystkim za nieskrępowaną wyobraźnią autorów, ich wnikliwymi konstrukcjami myślowymi i poczuciem humoru, tworząc oryginalne narracje artystyczne.

Warto zauważyć, że nieposkromionej swobodzie „imaginatio” (wyobraźni) towarzyszy, do pewnego stopnia matematyczna, dyscyplina wyrażająca się w precyzyjnie zaprojektowanych proporcjach formatów, wartościach marginesów, starannie określonych liczbach stron i składek, co niewątpliwie wpływa na ostateczny odbiór prezentowanych prac.

osoby uczestniczące:
Lena Achtelik
Dagmara Kreska Cieślica
Martyna Gaszczyk-Nowok
Magdalena Kuczko
Gabriela Palicka
Aleksandra Szlęk
Bartosz Zaskórski

koncepcja wystawy:
dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn
Katarzyna Wolny-Grządziel
Aleksandra Szlęk

11.11-26.11.2023
Apteka Designu,
ul. Kopernika 19A,
Kraków
wernisaż: 11.11 godzina 18:00

Pracownia grafiki książki to autorska pracownia specjalistyczna działająca na Wydziale Artystycznym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Pracownia została założona w 2009 r. przez dr hab. Bognę Otto-Węgrzyn i prof. Grzegorza Hańderka.
Obecnie prowadzą ją dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn i mgr Katarzyna Wolny-Grządziel.

Program pracowni, traktujący książkę jako narzędzie autorskiej ekspresji, pozwala studentom na zastanowienie się nad rolą i funkcją publikacji drukowanych w epoce powszechnej komunikacji wirtualnej. Książki powstające w trakcie zajęć są z założenia obiektami eksperymentalnymi, zdecydowanie bliższymi autorskim publikacjom z nurtu self-publishingu artystycznego niż użytkowym projektom wydawniczym. Stawiają pytanie o możliwość wykorzystania ginącej wiedzy technologicznej w nowy sposób. Głównym zadaniem stawianym studentom jest zbudowanie intrygującej narracji artystycznej, wykorzystującej formę książki kodeksowej. Studenci poznają tradycyjne techniki szycia i oprawy książki, mogą też podjąć współpracę z profesjonalnym introligatorem. Pozwala to na świadome wykorzystanie historycznych technologii w nowym kontekście i powoduje, że koncepcja i treść książki są ściśle związane z jej fizyczną formą.

Prace prezentowane na wystawie to przykłady dyplomów magisterskich i pracy doktorskiej. Każda z nich to zamknięty między okładkami swoisty świat, autorska wizja, kameralna mini-wystawa. Zapraszamy do cierpliwego wnikania w każdą z tych osobliwych, ulotnych, precyzyjnie urojonych jednostek.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.