Priorytetem dydaktycznym pracowni jest twórcze interpretowanie zagadnień plastycznych na podstawie natury (studium postaci ludzkiej, studium martwej natury, studium pejzażu). Założenia przedmiotu obejmują: obserwację otaczającej rzeczywistości, analizowanie zjawisk w niej zachodzących oraz umiejętność przekształcania ich w formy plastyczne. Celem jest poszukiwanie własnego języka wypowiedzi twórczej, znalezienie indywidualnej techniki oraz doskonalenie warsztatu należącego do dyscypliny artystycznej jaką jest rysunek. Program pracowni jest prowadzony w trzech trybach zaawansowania i skali trudności. Pierwszy tryb – rysunek w pracowni jako studium postaci z nastawieniem na konstrukcje formy, umiejętność obserwacji, odwzorowania oraz komponowania. Korekty ustawiczne pozwalają mniej zaawansowanym studentom na doskonalenie warsztatu rysunkowego. Tryb drugi – w oparciu o układ zaaranżowany w przestrzeni (postać, martwa natura) student poddaje go przetwarzaniu środkami warsztatowymi w celu osiągnięcia nowej jakości plastycznej. Proces jest prowadzony i konsultowany wspólnie z prowadzącym. Trzeci tryb – indywidualne propozycje studenta po uprzednim zatwierdzeniu przez prowadzącego. Są prowadzone z cotygodniowymi korektami i przy wspólnym wypracowywaniu najlepszych rozwiązań. W trakcie semestru studenci zobligowani są do przeprowadzenia od 4 do 6 propozycji rysunkowych, ocenie podlegają dodatkowo szkice i notatki prowadzone w ramach przedmiotu. Pracownia umożliwia studentom realizacje dyplomu jako specjalizację główną lub dodatkową.
-
Prowadzący
Bogdan Topor
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- przewodniczący UKW
- profesor sztuk plastycznych
- profesor
- przewodniczący UKW
Paulina Walczak-Hańderek
- magistra sztuki
- asystentka
- magistra sztuki
- asystentka
-
Galeria - Pracownia Rysunku
Adrian Zert
Adrian ZertMarta Domagała
Lidia Nylec
Maria Teska
Maria Teska
Patrycja Pacha
Patrycja Pacha
Patrycja Pacha
Natalia Kaftan
Natalia Kaftan
Aleksandra Przetak - Jabłońska
Hanna Garbaciak
Hanna Garbaciak
Justyna Wolska
Justyna Wolska
Kinga Kosmalska
Kinga Kosmalska
Kinga Kosmalska
Kinga Kosmalska
Kinga Przeliorz
Natalia Piątek
Natalia Piątek
Aleksandra Szlęk
Martyna Paluchiewicz
Zofia Rogula
Justyna Respondek
Natalia Armata
Piotr Pajak
Tomasz Przybylek
Danuta Tojka
Adam Wójcicki
Aleksandra Szlęk
Alicja Bednarek
Justyna Jendrzejowska
Joanna Plewnia
Judyta Sosna
Kamil Kocurek
Maja Dudek
Karol Gawronski
Maciej Cholewa
Marta Domagała
Szymon Prandzioch
Karolina Rogosz
Paweł Szeibel
Maksymilian Grzywa
Łukasz Jureczko
Łukasz Jureczko
Maja Bogacz
Maria Sałka
Tymoteusz Pawłowski
Tymoteusz Pawłowski
Tymoteusz PawłowskiTymoteusz PawłowskiSlajd z
-
Karta przedmiotu
Rysunek
poziom studiów: jednolite studia magisterskie
forma studiów: stacjonarne
cykl kształcenia: 2024/2025
Prowadzący: prof. dr hab. Bogdan Topor, mgr Paulina Walczak-Hańderek
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Język wykładowy: język polski
Karta przedmiotu
Moduł
moduł kształcenia kierunkowego
obowiązkowy
X
z wyboru
Założenia i cele przedmiotu
Priorytetem dydaktycznym jest twórcze interpretowanie zagadnień plastycznych na podstawie natury (studium postaci ludzkiej, studium martwej natury, studium pejzażu) Założenia przedmiotu obejmują; obserwację otaczającej rzeczywistości, analizowanie zjawisk w niej zachodzących oraz umiejętność przekształcanie ich w formy plastyczne. Celem jest poszukiwanie własnego języka wypowiedzi twórczej, znalezienie indywidualnej techniki, oraz doskonalenie warsztatu należącego do dyscypliny artystycznej jaką jest rysunek.
Wymagania wstępne
- opanowanie umiejętności w zakresie przekształcania rzeczywistości za pomocą środków plastycznych,
- przyswojenie nowych środków wyrazowych oraz warsztatowych w działaniach rysunkowych
- podstawy technologiczne związane z dyscypliną rysunkową,
- podstawowa znajomość współczesnych działań związanych z dyscypliną rysunkową
- pozytywnie zaliczony rysunek na wcześniejszych etapach studiów
Formy prowadzenia zajęć
zajęcia prowadzone (stacjonarnie/w formie hybrydowej/online)
(X)
ćwiczenia
wykłady
seminaria
zajęcia praktyczne artystyczne
zajęcia praktyczne projektowe
samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela
wizyty w instytucjach/przedsiębiorstwach
Kryteria oceny
(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów)
ocena cel. (5,5)
91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena bdb (5)
81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db+ (4,5)
71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena db (4)
61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena dst+ (3,5)
51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczneocena 3
41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
ocena 2
31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne