Aktualności 02.09.2019

Konkurs Muzeum Tatrzańskiego na „Pamiątkę z Zakopanego”

W konkursie można wziąć udział indywidualnie lub stworzyć 2-4 osobowy zespół. Zgłoszenie konkursowe można przesyłać do 3 października 2019 roku. Pula nagród: 18.000 zł.

Na głowie ma góralski kapelusz, z plecaka wystaje mu miniaturowa ciupaga. Znudził go już fidget spinner, zaraz stanie w kolejce po zdjęcie z misiem. Turysta idealny dla liczących tylko na zysk sprzedawców, zmora dla regionalnych artystów-projektantów, wybitnych rzemieślników i designerów. Już niedługo zmuszą go do ostatecznego rozstania z kiczem. Dokonają tego designerzy, którzy wezmą udział w ogłoszonym przez Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem konkursie na zaprojektowanie pamiątki z Zakopanego. Autorzy najlepszych projektów otrzymają nagrody pieniężne o łącznej wartości ponad 20 tysięcy złotych, a sama pamiątka w przyszłości trafi do rąk turystów.

Często oddalibyśmy wiele, by wrócić do miejsc, które odwiedziliśmy. Gdy niemożliwe okazuje się kupienie biletu na najbliższy pociąg lub samolot, w czasie i przestrzeni przenosi nas ona. Pamiątka. Magiczny przedmiot, dzięki któremu wspomnienia ożywają: za każdym razem, gdy się na niego spojrzy lub weźmie w dłonie. Gorzej, gdy zamiast cieszyć oko razi miernością wykonania, nie ma krzty oryginalności. Niezręcznie go wtedy trzymać na półce czy podarować przyjacielowi.

Czasy, w których o zakupie decydowała najniższa cena, odeszły w niepamięć. Współcześni odbiorcy cenią wysoką jakość, dbałość o detal, lokalne pochodzenie produktów i transparentność procesów produkcji – słowem poszukują pamiątek dobrze zaprojektowanych i etycznych. To ogromne wyzwanie dla designerów, ale w sytuacji promocji regionów, także decydentów, czy instytucji kultury. I właśnie świadomość tej odpowiedzialności stoi u celu konkursu organizowanego przez Muzeum Tatrzańskie, które zwraca się do projektantów, rzemieślników, artystów i miłośników Podhala oraz tatrzańskiej symboliki. To oni mają szansę stworzyć oficjalną, oryginalną i dobrze zaprojektowaną pamiątkę z Zakopanego. Taką, która nawiąże do podhalańskiej tradycji, kultury, a także przyrody. Punktem wyjścia są wszystkie stereotypy związane z Podhalem. Celem – walka z ich automatycznym utrwalaniem i powielaniem. Koniec ery „Made in China” zacznie się w Zakopanem.

W konkursie można wziąć udział indywidualnie lub stworzyć 2-4 osobowy zespół. Zgłoszenie konkursowe można przesyłać do 3 października 2019 roku. Szanse mają zarówno pół- amatorzy zafascynowani dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym Podhala, studenci, jak i doświadczeni designerzy oraz studia projektowe. Zgłoszenia konkursowe oceni jury w  składzie: Jarosław Hulbój, Paweł Jasiewicz, Bogna Świątkowska, Anna Kozak, Tomek Rygalik, Marcin Rząsa i Anna Wende-Surmiak. Organizatorem konkursu jest obchodzące w tym roku 130-lecie istnienia Muzeum Tatrzańskie im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem.

Więcej tutaj.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.