Warsztaty do wyboru dla studentów II stopnia PG i WZ

Studenci wybierają po dwa warsztaty 2-dniowe

Grupa A / 18–19 listopada

  • Sztuka projektowania gier

    Piotr Milewski

    Gry można traktować poważnie - lub nie. Trudno jednak polemizować z tym, że proces ich projektowania jak mało która dziedzina odnosi się do humanistycznych ideałów. Wiedza potrzebna w ich tworzeniu rozciąga się pomiędzy takimi dziedzinami jak matematyka, statystyka, psychologia, dizajn, narratologia i oczywiście – szeroko rozumiane sztuki wizualne. Artystów i projektantów związanych z tą ostatnią dziedziną zapraszamy na dwudniowy warsztat, który wprowadzi ich w fascynujący zakątek sztuki użytkowej – Game Design."

    18 listopada, godz. 10.30–16.20
    wykład wstępny "Architekci i Murarze - fakty i mity o produkcji i projektowaniu"
    wykład "Gamedesign 101 - jak zaprojektować swoją pierwszą grę"
    warsztaty "fast prototyping" gier planszowych i karcianych

    19 listopada, godz. 10.30–17.00
    wykład "Miejsce grafiki w modelu projektowym DDE – design / Dynamica / Experience"
    wykład "Obraz w opowieści – rola grafiki w 4 typy narracji wg Jenkinsa"
    warsztaty "fast prototyping" gier video i fabularnych

     

    Koszarowa 19, s. 211

    Prowadzacy:

    Piotr Milewski – projektant gier, starszy wykładowca na specjalności Gamedec Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Ze studentami dzieli się wiedzą z takich przedmiotów jak grywalizacja, zarządzanie projektem, projektowanie edugier,/ gier miejskich i ARG / gier karcianych i planszowych. Twórca kilkudziesięciu larpów, gier miejskich, planszowych i
    karcianek. Organizator festiwali gier (2007–14 Hardkon, 2016–17 Dramhaven), warsztatów a od jesieni 2014 roku współtwórca larpowej sceny BlackBox 3City. Dwukrotnie nagrodzony w konkursie Złote Maski za najlepszy scenariusz larpu. Autor artykułów, prelekcji i prezentacji o projektowaniu gier, redaktor sekcji „Modern Education is Fun” w drugiej edycji „The Book of Trends in Education”, publikacji „Nasiona, Drzewa Ogrody” o historii larpowania w Polsce oraz PRISM – pierwszej antologii polskich scenariuszy larpowych.

  • Data Design, Design Data

    Stephan Thiel

    18 listopada, godz. 10.30–16.20

    19 listopada, godz. 10.30–17.00

    Koszarowa 19, s. 211

    Modern design practices are unthinkable without a basic understanding of of how algorithms and data work. Not only will it enable a critical approach to our digital culture, but it will open up new worlds of visual language and creative processes. On top of that understanding data unlocks a whole new world of inspiration and understanding. This workshop will introduce coding and data visualization especially for designers who want to use software creatively to enrich their work.

    Participants need to have: pen, paper and a laptop/computer with a modern browser, e.g. Chrome

    Prowadzący:

    Stephan Thiel – współzałożyciel i dyrektor zarządzający, NAND Studio, DE. Projektuje innowacyjne rozwiązania w zakresie wizualizacji danych i projektowania interakcji dla firm i instytutów badawczych na całym świecie oraz prowadzi organizację non-profit Start Coding wspierającą edukację cyfrową w Niemczech. W trakcie studiów projektowych (tytuł magistra sztuki na Uniwersytecie Bauhaus w Weimarze i licencjat z projektowania interfejsu w Poczdamie) specjalizował się w analizie i wizualizacji tekstów literackich we współpracy z uniwersytetami ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

  • Projektant w szlachetnej krainie drewna

    Piotr Baran

    18 listopada, godz. 10.30–16.20

    19 listopada, godz. 10.30–17.00

    Raciborska 50, modelarnia

    W stolarni wszystko ma swoje miejsce, praca ma rytm a zapach drewna powoduje, że to niezwykłe miejsce, które czyni zawód stolarza, prawdziwie szlachetnym. Warsztaty „Projektant w szlachetnej krainie drewna” to praktyczna, szybka ścieżka po kluczowych zagadnieniach związanych z wykorzystaniem tego surowca. Program warsztatów został opracowany ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb młodych projektantów, wkraczających w świat projektowania mebli. Prowadzący warsztaty, Mistrz Pan Piotr Baran, jest prawdziwym pasjonatom, którego misją jest nauka rzemiosła oraz rozpowszechnianie wiedzy o klasycznych technikach stolarskich. Na tym kursie będziecie mieli okazję przećwiczyć różne techniki pracy z drewnem, zapoznacie się także z obsługą narzędzi tradycyjnych i elektronarzędzi. W ramach kursu wybierzecie i samodzielnie wykonacie jeden projektu.

    • W trakcie warsztatów poznasz ogólną wiedzę na temat drewna – różnice w gatunkach, właściwościach, dobór odpowiedniego materiału i wiele innych ciekawostek.
    • Poznasz techniki łączenia drewna, możliwości konstrukcyjne, techniki przygotowania (prawidłowe szlifowanie) oraz wykańczania powierzchni drewnianych (lakiery, oleje, woski).
    • Na tych warsztatach z pomocą naszych prowadzących zbudujesz swój własny projekt, doskonaląc zdobyte umiejętności.

    Ważna jest dla nas myśl, że bezpośredni kontakt z kawałkiem drewna i wysiłek włożony w jego obróbkę, daje radość, satysfakcję i moc! Mamy dla Was całą stertę drewna prosto z lasu! Wszystkie materiały( surowiec) wykorzystane w czasie trwania warsztatów pochodzą z odpadów. A to co z niego zbudujecie wróci do przyrody w nowej formie☺
    Uczymy się i projektujemy odpowiedzialnie!
    Całość programu zamykamy przykładami z najegzotyczniejszych realizacji mistrza Piotra Barana oraz dyskusją.

    Prowadzący:

    Piotr Baran – urodzony w (1974) roku w Nowym Sączu uzyskał uprawnienie czeladnicze w zawodzie stolarz . Po upływie trzech lat pracy w zawodzie przystąpił do egzaminu mistrza stolarstwa i
    snycerstwa. Po którym otrzymał dyplom z wyróżnieniem wydany przez Izbe Rzemielśniczą w Nowym Sączu. Od 1996 roku założył własną manufekturę w zakresie produkcji stolarki drzewnej. W 2014 roku nawiązał współprace ze szkołą PRAKTYK w Wielogłowach w celu nauczania młodzieży do zawodu stolarz.
    Najbardziej prestżowe zlecenia zagraniczne:
    Ambasada Izraelska w Brukseli (meble i wyposażenie), Ambasada Tajzanii w Brukseli (stolarka okienna i drzwiowia), Ambasada Kazastanu w Brukseli (wyposażenie w meble ), Hotel w Izraelu (stolarka okienna)
    Krajowe:
    Wykonywanie prac konserwatorsko stolarski: Wawel, Kościół Marjacki, najstarszy dom w Krakowie ul.Szkolna 2 (renowacja i konserwacja całej stolarki), Instut Książki w Krakowie, Fort Obrony Kopiec Kościuszki w Krakowie, Klasztor Kamedułow Bielany, Pałac Stadnickich w Nawojowej. Współpraca z biurami projektowanymi CODE DESIGNE, ARKA MEBLE KRAKÓW , NOWY STYL. Zajmuje się własnym projektowaniem mebli oraz obsługą maszyn CNC.

Grupa B / 19–20 listopada

  • The Burrow: photography workshops

    Jan Jindra

    19 listopada, godz. 10.30–17.30

    20 listopada, godz. 10.30–16.45

    Koszarowa 19, s. 306

    It is entirely conceivable that life‘s splendour forever lies in wait about each one of us in all its fullness, but veiled from view, deep down, invisible, far off. It is there, though, not hostile, not recultant, not deaf. If you summon it by the right word, by the right name, it will come. / Franz Kafka

    Only a fragment was preserved from a relatively little known short story written by Franz Kafka in his declining years in 1923. The fragment was later called by Max Brod as Der Bau. The short story was written during Kafka´s stay in longed-for Berlin, far away from the influence of his family as well as his strict, almost archetypal image of a father. For the first time in his life, Kafka has his own household and lives together with his girlfriend Dora Diamant in two rented rooms. Numbered parcels from home full of food and various things necessary for the new life in a couple, together with letters, remain the only faint bond with Prague for some time. Retrospectively seen, it is not a very calm time for an unexpected flight from Prague. The hyperinflation is culminating and as Kafka himself writes: “Prices in Berlin climb up as squirrels.” The writer is already seriously ill and tries to gather his last strength to write. However, in the letters addressed to his family, he makes light of his serious state of health. Kafka needs those silent Berlin nights to listen to his own self. His life – the past and the present, too – mingles with fantasy more tightly than ever before. During a single night ending with a cool morning, he writes a long story called The Burrow. The calm Steglitz quarter with almost a winter park right at the edge of noisy Berlin becomes, for a short time, the last perfect place for creative writing. His extraordinary life comes full circle and becomes a story of a writer par excellence.

    Content of The Burrow short story tempts to search for interpretations. So much is said, withal so vaguely. It is for sure that the fragment belongs among several other Kafka´s self-contemplating proses, like Investigations of a Dog and Josephine the Singer, or the Mouse Folk. However, in The Burrow, there is, surprisingly, a creature visually barely specified. It is no longer a type of insect as we know it from The Metamorphosis. The creature from the underground is shown only through some extraordinary abilities of thinking. We do not know anything more specific about its physical appearance or its face. Instead, the author gives us plenty of details about the creature´s behaviour and skills. We thus get to know it only in a form of a psychological profile. Its strange features are markedly similar to an image of a contemporary man. We can even imagine a contemporary neurotic individual, consuming web all the time, who is no longer able to “digest” the gained information, much less classify it. The creature from The Burrow is also obsessed with its own safety, proud of its huge underground house and sees nothing but potential danger all around it. It is trying to sense an enemy lurking above the mossy entrance to the burrow or uncover the enemy inside the ground, which results in a continuous combining of possible defence. One day its guard is full of childish playfulness, the other it is an artful and elaborate strategy of an adult. It is fascinated by its constructive skills, yet, at the same time, is unable to find a way to get further. It is both hardworking and lazy. It is planning a hunt and makes big meat supplies which it rolls through the corridors to its underground. It the middle of the labyrinth, there is a central space – a courtyard where all the corridors lead and where wholesome peace and quiet reign. Nevertheless, nor the quiet lasts long. It soon becomes endangered by a suspicious hiss from the underground. The creature keeps on looking back, yet its work is almost done. It observes it in its whole in the rear-view mirror. Franz Kafka turns one of the sentences in this short story right towards himself, in a self-contemplating way: “The work of my hands seems to be still doing its best to prove its sufficiency to me, its maker, whose final judgement has long since been passed on it.”

    Take the subject of The Burrow short story as a philosophical starting point to a free interpretation of the topic for our workshop. Each of us has our own safe space where we stockpile things in a ritual way. Think about ways to perceive a place, a space where we feel safe or endangered. For the workshop, we look for visual situations seen from the point of view of a contemporary person. The Burrow might kind of be a bit about each of us. The students present us a range of possibilities to interpret such situation. The short story has already become an inspiration for several visual interpretations of the students from the Advertising Photography at the Faculty of Multimedia Communications. Let´s have a look at their ways of free interpretation and try to continue the topic with next pictures.

    Prowadzący:

    Jan Jindra – was born in Prague, Czechoslovakia, on 7 October 1962. From 1982 to 1987, he attended the Film and Television School of the Academy of Performing Arts (FAMU), train-
    ing in art photography under Ján Šmok and Pavel Štecha. At that time, he focused mainly on documentary photography. In 1987, Jindra won a prize in the Young European Photographers competition in Frankfurt am Main. In 1990, he participated in the third Eddie Adams Workshop, in New York. In the same year he carried out several assignments for Sygma Photo News, Paris. In 1992 he was a stringer photographer for Prostor, a Prague daily, and between 1993 and 2002 he made more than a hundred covers for the magazine Softwarové noviny. From 1992 onward, he gradually established himself in the world of advertising photography. From 1998 to 2013, he was a full member of the Bund Freischaffender Foto-Designer e.V. (Association of Freelance Photographers) in Germany. In 2001, he won First Prize in the Science and Technology Category of the Czech Press Photo competition, and in 2003 First Prize in the Canon competition in Poland. Since 2002, he has taught at the Faculty of Multimedia Communication, Tomáš Baťa University, Zlín, lecturing in the Department of Advertising Photography and Graphic Arts. In 2012, he was made a Docent at the Academy of Performing Arts, Prague.

Grupa C / 20–21 listopada

  • Future, individual form of transport for an imaginary customer

    Tadeusz Jelec

    20, 21 listopada, godz. 10.40–17.00

    Raciborska 37, s. 106

    Wykład: The future of automotive world. Designers view. 

    Short analysis of automotive design and its future based
    on automotive designer's experience and observations.

    Warsztaty: Future, individual form of transport for an imaginary customer

     Imagine the future, people who will exist in it and their role in the society. It is not easy to identify an individual in such a position yet it is a designers role to be "clairvoyant" in this case. Your task is to "design" (think of) a form of transport that the individual might be using in the future. The form and shape your design will take is entirely dependent on you . One must not exclude a brand one wants to use either. It is also not entirely a subject of wheels (although would not exclude that if your preference is a "wheeled" vehicle). It could be anything floating, hovering, flying, sailing, sliding, it will be fine as long as it transports the user from A to B. The rest is your imagination.

    Day 1 I would like each individual to prepare following: 

    1. Profile of an imaginary customer/user (including the purpose of the use of vehicle)
    2. Brief description of the vehicle designed
    3. Rough outline of a package including assumed form of propulsion as well as size (it is assumed that lifestyle/use of the vehicle by the individual will constitute its size and proportions)

    The above points should be included in a short P.Pt. presentation which each student will present to the group. Presentation should not last more then 5 minutes max. ( it is preferred to be shorter due to time limitations).

    I'd also encourage students to make some advances in terms of creating images and/or 3d digital forms of their projects prior to the workshop (in their own preferred format). This would enable better understanding of their intentions as well as more in depth critique of chosen project and enable students to include corrections during the day 2 of the workshop. 

    Day 2 of the workshop will finish as a brief overview of each students work and progress, so that everybody will have a chance to hear my opinion. Time permitting I would like to have also students opinion about usefulness of this exercise.

    Prowadzacy:

    Tadeusz Jelec – karierę projektanta samochodów rozpoczął po ukonczeniu studiow z dziedziny projektowania transportu na Royal College of Art w Londynie w roku 1988. Uprzednio absolwent londynskiej Chelsea School of Art and Design oraz student Politechniki Gdanskiej. Poczatkowo zatrudniony w firmie TWR (Tom Walkinshaw Racing ) dokad trafil przez
    zaproszenie go przez Peter’a Stevens’a do wspolpracy nad samochodami sportowymi grupy C. W przeciagu niemal dwoch lat wspolpracowal w tworzeniu samochodow takich jak Holden GroupA, Mazda, Volvo, Lotus oraz Jaguar XJR15 oraz XJ40 Sport. Pod koniec roku ’89 po pomyslnym zakonczeniu projektu dla Jaguar Sport zaoferowano mu prace w macierzystym studio projektowym firmy Jaguar Cars gdzie pracowal do Marca 2019 roku zajmujac stanowisko Design Manager’a w studio projektowym firmy. W trakcie jego 30-to letniej kariery w tej firmie odpowiedzialny byl za tworzenie zarowno wnetrz jak i nadwozi wielu samochodow (XK8, XJ8, X-Type,S-Type, XF oraz XK). W ostatnich kilku latach pod jego kierunkiem powstaly projekty takie jak XF-Facelift, XF-Sportbrake, Project 7 oraz F-Type Coupe. Projekt, ktory zdobyl miano “najpiekniejszego samochodu sportowego roku 2014” w plebiscycie czytelnikow czasopisma Auto Motor und Sport. W kwietniu 2019 roku przeszedl na emeryture aby poswiecic swoj czas na przekazywanie wiedzy i doswiadczenia mlodym adeptom sztuki projektowania jak rowniez uczestniczyc w projektach zwiazanych z przyszlymi formami mobilnosci. W 2017 roku czasopismo AutoSwiat przyznalo mu tytul Czlowieka Roku za caloksztalt pracy w przemysle motoryzacyjnym.

Grupa D / 21–22 listopada

  • Esej wizualny – warsztat z rysunku narracyjnego

    Jakub Woynarowski

    21, 22 listopada, godz. 10.30–17.00

    Koszarowa 19, s. 211

    Warsztaty rysunkowe, skoncentrowane wokół pojęcia „eseju wizualnego”, poświęcone zostaną metodom prezentacji wiedzy w humanistyce, gdzie struktury oparte o „twarde” (np. liczbowe) dane ustępują „miękkim”, metaforycznym formom opowiadania obrazem. Zajęcia praktyczne poprzedzone zostaną wykładem, w ramach którego prowadzący odniesie się do własnych doświadczeń oraz dokona przeglądu wybranych projektów z pogranicza designu i eksperymentalnych strategii rozwijanych przez współczesnych artystów.

    Prowadzący:

    Jakub Woynarowski – interdyscyplinarny artysta, ilustrator, designer oraz kurator. Absolwent i wykładowca ASP w Krakowie. Autor koncepcji artystycznej wystawy w Pawilonie Polskim podczas 14 Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji. Laureat Paszportu Polityki w kategorii sztuk wizualnych.

  • Creative Coding

    Krzysztof Goliński, Wiesław Bartkowski

    21, 22 listopada, godz. 12.00–18.00

    Raciborska 37, s. 206

    Podczas warsztatu będziemy przełamywać barierę drzemiącą w przekonaniu „programowanie - to nie dla mnie”. Przywrócimy uczestnikom wolność kodowania na co dzień zamkniętego w hermetycznym środowisku zawodowych programistów, w żargonie zrozumiałym wąskiej grupie specjalistów, w złożonych narzędziach deweloperskich. To warsztat dla ciekawych innego oblicza programowania. Programowania kreatywnego, ekspresyjnego i generatywnego. Nastawionego na tworzenie interaktywnego przekazu, instalacji i obiektów. Spojrzymy na kod jak na rodzaj materiału, którego właściwości możemy poznać przez doświadczenie, a potem rzeźbić lub lepić w nim jak w drewnie lub glinie.

    Nie wymagamy żadnych wcześniejszych umiejętności. Prosimy jedynie o przyjście na warsztat z własnym komputerem i zainstalowanie środowiska Processing dostępnego pod adresem http://processing.org

    Prowadzący:

    Krzysztof Goliński – absolwent informatyki (Multimedia i Sztuczna Inteligencja) i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Sztuka Mediów - dyplom z wyróżnieniem). Artysta multimedialny specjalizujący się w tworzeniu obrazów algorytmicznych, instalacji interaktywnych i obiektów generatywnych. Swoje prace często opiera na matematycznych relacjach między kształtami i kolorami. Wykładowca i współtwórca studiów podyplomowych CreativeCoding.pl na School of Form. Współzałożyciel grupy panGenerator. Współtworzone przez niego instalacje i obiekty pokazywane są na wystawach i festiwalach na całym świecie - Ars Electronica, Pause Fest (Melbourne), PrintScreen Festival (Tel Aviv), WRO media art biennale, Łódź Design oraz realizowane na zamówienie takich instytucji jak Narodowy Instytut Audiowizualny, Muzeum Historii Żydów Polskich, Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Powstania Warszawskiego.

    Wiesław Bartkowski – kierownik studiów podyplomowych Creative Coding oferowanych w Warszawie przez School of Form. Należy do kadry School of Ideas na Uniwersytecie SWPS. Twórca pionierskich na polskim rynku programów kształcenia łączących informatykę z naukami humanistycznymi i twórczym wykorzystaniem technologii. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją.

    Projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Naukowo zajmuje się complex systems, symuluje komputerowo i analizuje systemy techno-społeczne. Realizował badania m.in. w programie „Future and emerging technologies”. Stworzył narzędzia wykorzystywane w ONZ i West Point. Jego wizualizacje naukowe i instalacje interaktywne prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej, galerii BOZAR, Artothek Monachium i Teatrze Nowym.

    Współpracował z Florida Atlantic University, Ammerman Center for Art and Technology w Connecticut, Institute for Scientific Interchange Foundation Torino, Columbia University oraz Instytutem Podstaw Informatyki PAN.

     

  • How to inform patients: do no harm!

    Karel van der Waarde

    21, 22 listopada, godz. 10.30–17.00

    Raciborska 37, s. 103 B

    This workshop starts from the perspective of a patient who needs to take a medicine. Are the current instructions well designed and effective? Can we design something that really helps patients and their carers to take medicines correctly? The combination of increased medicine use, more elderly people and more older elderly, and changing digital technologies needs to be considered by designers now. Can we really design information that does not do any harm?

    Lecture

    [Yes, I’ll focus on the users/readers/people and the ways these influence design processes]

    Title: Designing for and with patients.

    Is it possible to develop a medical treatment without involving real patients? How can we be sure that a treatment is effective? Does the same apply to designing for patients? Can we be sure that designs are effective if we do not involve patients? How does this work?

    Prowadzący:

    Karel van der Waarde – studied graphic design in the Netherlands (The Design Academy, Eindhoven), and the UK (De Montfort University, Leicester + Reading University). In 1995, he started a design - research consultancy in Belgium specializing in the testing of pharmaceutical information design. This company develops patient information leaflets, instructions, forms, protocols, and the information architecture for websites. (www.graphicdesign-research.com)

    Karel van der Waarde publishes and lectures about visual information. Currently, he teaches (part time) at the Basel School of Design (FHNW, Switzerland). Since 2017 he is professor Visual Communication at Swinburne University, Melbourne, Australia.

    He is a life-fellow of the Communications Research Institute (Melbourne), a board member of International Institute for Information Design (Vienna) and editorial board member of Information Design Journal, the Poster, and Visible Language

     

  • Design for Experience

    Jack Lenk jack@tellart.com

    21 listopada, godz. 10.30–16.20
    22 listopada, godz. 10.30–17.00

    Raciborska 50, s. 113

    Lecture – Interactive Environment: from Concept to Reality

    This talk presents an illustrated story of how Tellart realized one recent project for an interactive exhibit room at Biomuseo in Panama. Starting from concept proposal and moving through design process and prototyping, to installation and resolving technical issues, we will hear what it takes to transform a clever idea into something real. This story shows the design process from a Producer's perspective, focusing on the practical realities of schedule, budget, and logistics. The exhibit was opened in Spring of 2019 and serves museum visitors daily as a permanent installation. 

    Workshop Description

    This workshop will introduce participants to Experience Design and look at some of the essential tools for creating meaningful engagements between people, interfaces, objects, and environments. Following a holistic approach that considers the physical, emotional and intellectual layers of an experience, we will explore how we can provoke certain feelings, thoughts and actions by design. Students will brainstorm concepts for new experiences then tell the story through sketches or prototypes.

    Prowadzacy:

    Jack Lenk – serves as Director of Production at Tellart, an international experience design firm, where he coordinates teams to create projects for clients around the world. He is passionate about visual communication, having also worked as a photographer and film editor. Jack graduated from the Industrial Design department at RISD, and remains involved in the academic community through teaching workshops and courses focused on the design of smart environments and multimedia communication.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.